Muziekstreamingdienst Spotify zou in vergaande gesprekken zijn met SoundCloud, een concurrerend streamingbedrijf dat vooral te boek staat als een plek waar aanstormend talent van zich laat horen. Dat meldt de Financial Times. Spotify en SoundCloud wilden niet reageren op het bericht.
SoundCloud is ongeveer 700 miljoen dollar waard, afgaande op de 70 miljoen dollar die Twitter afgelopen zomer in de muziekdienst stopte, schrijft Recode. SoundCloud heeft bevestigd dat Twitter een investering heeft gedaan, maar liet zich niet uit over de waardering.
De laatste keer dat Spotify geld ophaalde, kwam de waardering volgens The Wall Street Journal uit op 8,5 miljard dollar.
Hoewel veel artiesten en muziekliefhebbers lyrisch zijn over het in Berlijn gevestigde SoundCloud, ziet het financiële plaatje van het bedrijf er tot nu toe niet al te florissant uit. SoundCloud zou in 2014 een verlies van ruim 44 miljoen dollar hebben gedraaid, volgens documenten die Music Business Worldwide heeft ingezien. De omzet bedroeg net geen 20 miljoen dollar.
SoundCloud Go
In maart van dit jaar kwam SoundCloud met een nieuwe premium streamingdienst, SoundCloud Go, en ging zo direct de strijd aan met Spotify en Apple Music.
SoundCloud Go, dat in Nederland nog niet beschikbaar is, heeft alles wat de moderne consument van een streamingdienst verwacht: een prijs van 9,99 dollar per maand, geen advertenties, offline muziek luisteren en 135 miljoen liedjes. Maar de interface, die probeert de betaalde nummers en het gratis aanbod van fans te combineren, is nogal verwarrend.
SoundCloud heeft meer dan 175 miljoen gebruikers, maar het is onduidelijk hoeveel daarvan betalen voor SoundCloud Go.
Spotify heeft zijn eigen financiële zorgen, maar is desondanks uitgegroeid tot de marktleider op het gebied van muziekstreamen. Het Zweedse bedrijf heeft inmiddels 40 miljoen betalende gebruikers en meer dan 100 miljoen gebruikers in totaal. Spotify boekte vorig jaar een verlies van 194 miljoen dollar en wil naar verluidt in de tweede helft van 2017 naar de beurs.
Hevige concurrentie
De concurrentie tussen streamingmuziekdiensten neemt ondertussen toe. Ook Amazon is inmiddels bezig met het lanceren van een eigen streamingdienst. De internetreus gaat de strijd aan met Spotify en Apple Music (17 miljoen betalende gebruikers), die de markt stevig in handen hebben.
Tidal, de streamingdienst van rapper Jay Z, probeert ondertussen ook om gebruikers aan zich te binden door deals te sluiten met artiesten om nieuwe albums exclusief op Tidal te lanceren. Apple zou mogelijk geïnteresseerd zijn in een overname, al ontkent het techconcern dat in alle toonaarden.
De grootste vraag op dit moment is of de streamingbedrijven op korte termijn winstgevend kunnen worden. Een van de redenen waarom dat tot nu toe niet lukt, is omdat een flink deel van de omzet naar de muzieklabels gaat. Door SoundCloud over te nemen, zet Spotify mogelijk een eerst stap om labels te omzeilen en rechtstreeks deals te sluiten met aanstormend muziektalent.